Omuz Protezi Nedir? Ne Zaman Uygulanır?

omuz protezi

Çeşitli nedenlerle hasar görmüş olan omuz ekleminin yapay eklemler değiştirilmesi anlamına gelen omuz protezi, diz veya kalça protezinden daha az yaygın olmasına rağmen, günümüzde uygulanan bir cerrahi yöntemdir. İlk zamanlar sadece omuz kırıklarını tedavi etmek için kullanılan bu yöntem, günümüzde omuz eklemi replasmanı, farklı artrit formları gibi omuzun diğer birçok ağrılı hastalığı için kullanılmaya başlamıştır.

Omuz Protezi Ne Zaman Uygulanır?

Giyinme, banyo yapma vb.günlük aktiviteleri yapmakta zorluk çekiyorsanız, omuz ağrınız sizi gece uykudan uyandıracak kadar şiddetlendiyse omuz protezi ameliyatı yaptırmanız gerekiyor olabilir. Çeşitli görüntüleme teknikleri ile tanı konulduktan sonra, ilaç ve aktivite değişiklikleri gibi cerrahi olmayan tedavilerle omuz hastalıklarının tedavisi denenecektir. Bunların omuz ağrılarını ve diğer şikayetleri hafifletmek için yardımcı olmadığı durumlarda ise omuz protezi uygulaması planlanır. Omuz protezini gerektiren hastalıkları şu şekilde sıralayabiliriz.

Osteoartrit (Dejeneratif Eklem Hastalığı)

Bu, yaşa bağlı “aşınma ve yıpranma” artrit tipidir. Genellikle 50 yaş ve üstü insanlarda görülür, ancak genç insanlarda da görülebilir. Omuz kıkırdağının yumuşayıp yıpranması sonucu kemikler  birbirine sürtünür. Zamanla, omuz eklemi yavaşça sertleşir ve ağrılı hale gelir. Ne yazık ki, osteoartrit gelişimini önlemenin bir yolu yoktur. Osteoartrit insanların omuz protezi ameliyatı geçirmesinin yaygın bir nedenidir.

Heumatoid Artrit

Bu, eklemi çevreleyen sinovyal membranın iltihaplandığı ve kalınlaştığı bir hastalıktır. Bu kronik inflamasyon kıkırdağa zarar verebilir ve sonunda kıkırdak kaybına, ağrıya ve sertliğe neden olabilir. Romatoid artrit, “inflamatuar artrit” adı verilen bir grup bozukluğun en yaygın şeklidir.

Şiddetli Kırıklar

Omuzun ciddi bir kırığı, insanların omuz replasmanlarının başka bir yaygın nedenidir. Üst kol kemiğinin başı parçalandığında, bir doktorun kemik parçalarını yerine koyması çok zor olabilir. Ek olarak, kemik parçalarına kan akışı kesilebilir. Bu durumda, omuz protezi önerebilir. Osteoporozlu yaşlı hastalar, şiddetli omuz kırıkları için yüksek risk altındadır.

Omuz Protezi Ameliyatı Nasıl Uygulanır?

Omuz protezi ameliyatında, omzun hasarlı kısımları çıkarılır ve protez adı verilen yapay bileşenlerle değiştirilir. Tedavi seçenekleri  sadece humerus kemiğinin (top) başının değiştirilmesi şeklinde olabileceği gibi, hem topun hem de soketin (glenoid) değiştirilmesi şeklinde de olabilmektedir.